جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • کدکول اپلای
    • صفر تا صد اپلای
    • موقعیت های تحصیلی
    • موقعیت های شغلی
  • آکادمی کدکول
    • معرفی بیوانفورماتیک
    • زیست شناسی محاسباتی
    • بیوانفورماتیک ساختاری
    • وبینارها
    • معرفی کتاب
    • همکاران کدکول
  • خدمات
  • رویدادها
  • تازه های بیوانفورماتیکی
    • مقالات علمی
    • سوژه های برگزیده
    • اینفوگرافی
    • پادکست
      • پادکست ویدیویی
      • پادکست صوتی
  • درباره ما
    • معرفی کدکول
    • اعضا فعلی گروه
    • جشن دو سالگی کدکول
  • تماس با ما
    • تهران -پاسداران خیابان بوستان هشتم پلاک 120 واحد 14

      09308877635

      info@codecool.ir

      پیج اینستاگرام
      کانال تلگرام
      صفحه لینکدین
گروه زیست داده کاو کدکول
  • صفحه اصلی
  • کدکول اپلای
    • صفر تا صد اپلای
    • موقعیت های تحصیلی
    • موقعیت های شغلی
  • آکادمی کدکول
    • معرفی بیوانفورماتیک
    • زیست شناسی محاسباتی
    • بیوانفورماتیک ساختاری
    • وبینارها
    • معرفی کتاب
    • همکاران کدکول
  • خدمات
  • رویدادها
  • تازه های بیوانفورماتیکی
    • مقالات علمی
    • سوژه های برگزیده
    • اینفوگرافی
    • پادکست
      • پادکست ویدیویی
      • پادکست صوتی
  • درباره ما
    • معرفی کدکول
    • اعضا فعلی گروه
    • جشن دو سالگی کدکول
  • تماس با ما
    • تهران -پاسداران خیابان بوستان هشتم پلاک 120 واحد 14

      09308877635

      info@codecool.ir

      پیج اینستاگرام
      کانال تلگرام
      صفحه لینکدین
ورود / عضویت
0

وبلاگ

گروه زیست داده کاو کدکولاخبارتازه های بیوانفورماتیکیسوژه های برگزیدهتأثیر علم بر قوانین سقط جنین

تأثیر علم بر قوانین سقط جنین

19 تیر 1401
ارسال شده توسط سحر برهانی
سوژه های برگزیده

جهان به سمت حقوق باروری بیشتر برای زنان حرکت می‌کند. در 25 سال گذشته بیش از 50 کشور جهان، بر پایۀ پژوهش‌های علمی، قوانین مربوط به سقط جنین را آزاد کرده‌اند. بر پایۀ مطالعات انجام‌شده، یک مورد از هشت مرگ مادران در سراسر جهان ناشی از سقط جنین غیرایمن است که بیشتر در کشورهایی با درآمد کم و سقط جنین غیرقانونی رخ می‌دهد. جلوگیری از سقط جنین غیرایمن یک اولویت است. 193 کشور سند اهداف توسعۀ پایدار سازمان ملل متحد را که خواستار کاهش مرگ‌ومیر مادران است، امضاء کرده‌اند.

با این حال، برخی کشورها مانند ایالات متحده، لهستان و نیکاراگوئه دسترسی به سقط جنین را دشوارتر می‌کنند. این محدودیت‌ها بر پایۀ انگیزه‌های ایدئولوژیک و سیاسی و بدون در نظر گرفتن شواهد علمی در مورد اثرات آن اعمال می‌گردد. علم ممکن است قادر به پاسخ سوالات فلسفی چون زمان آغاز حیات جنین یا تعیین اهمیت حقوق جنین در مقابل شخصی که برای رشدونمو به آن وابسته است نباشد، اما می‌تواند بگوید چطور دسترسی به سقط جنین تحت تأثیر وضعیت قانونی قرار می‌گیرد و یا عواقب غیرقابل دسترس بودن سقط جنین چیست؟ علم باید شعارهای اغلب نقل‌قول شده و به ندرت آزمایش‌شدۀ بحث‌های سقط جنین را بسنجد، زیرا رفاه مردم در خطر است.

به این استدلال توجه کنید: « نمی‌توان سقط جنین را ممنوع کرد، تنها می‌توان سقط جنین ایمن را ممنوع کرد.» زمانی که سقط جنین غیرقانونی است، افراد باردار احتمالا به روش‌های غیرایمن روی می‌آورند. اما برخی، قوانین را با روش‌های ایمن دور می‌زنند. آن‌هایی که امکان سفر به مناطقی با سقط جنین قانونی را دارند و سایرین که داروهای ایمن تأییدشده سازمان بهداشت جهانی را مصرف می‌کنند تا به بارداری خود پایان دهند. در امریکای لاتین، جایی که سقط جنین خود-مدیریتی رایج است، بدون تغییرات گسترده در قوانین محدودکنندۀ سقط جنین، کاهش قابل‌توجه مرگ‌ومیر ناشی از آن ثبت شده است.

اما پیامدهای دیگری وجود دارد که لازم است مورد ارزیابی قرار گیرد. وقتی مردم به سقط جنین قانونی دسترسی نداشته باشند، احتمال تا انتها پیش بردن بارداری‌های ناخواسته بیشتر است. تخمین زده شده است که در مناطقی با سقط جنین قانونی، 70 درصد بارداری‌های ناخواسته به سقط جنین ختم می‌شود، در حالی که در مناطق با محدودیت قانونی، این مقدار 50 درصد است. دیانا فاستر (جمعیت‌شناس) به همراه تیم خود اثرات بارداری ناخواسته بر رفاه زنان، کودکان و خانواده‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

این تیم پژوهشی، حدود 1000 زن را به مدت پنج سال پس از اینکه در ایالات متحده به دنبال سقط جنین بودند، دنبال و عواقب سلامتی (پیامدهای سلامت جسمانی ناشی از بارداری و زایمان که شامل مرگ نیز می‌شود) و اجتماعی-اقتصادی ناشی از دریافت سقط جنین یا رد شدن آن را مقایسه کردند. در هنگام رد شدن سقط جنین، زنان و فرزندان موجود و فرزندان بعدی آن‌ها مشکلات (مانند مشکلات اقتصادی) بیشتری را تجربه می‌کنند، زنان بیشتر در معرض خشونت شریک جنسی قرار می‌گیرند و احتمال اینکه بعدها تحت شرایط بهتری بارداری مدنظر خود را داشته باشند کاهش می‌یابد.

نتایج این تحقیقات و دریافت این نکته که « عواقب عدم انجام سقط جنین دلخواه، از شرایطی که زنان با دسترسی به سقط جنین تجربه می‌کنند، بدتر است»، فاستر و بیش از 100 دانشمند اجتماعی را وا داشت که در پروندۀ آتی مرتبط با سقط جنین دادگاه عالی ایالات متحده یک خلاصۀ آمیکوس* امضاء کنند.

مطالعات در سایر کشورهایی که سقط جنین در آن‌ها قانونی است، مانند کلمبیا، تونس، آفریقای جنوبی و نپال، نشان داد که به دلیل مشکلاتی از قبیل فقدان گروه پزشکی آموزش‌دیده و دانش اندک از قوانین، زنان از آن روی‌گردان هستند. برخی خارج از سیستم قانونی سقط جنین را دریافت می‌کنند که گاهی با عوارض جدی پزشکی همراه است و بقیه دوره بارداری را به اتمام می‌رسانند و در انتظار دشواری‌های آن می‌نشینند. دشواری‌هایی از قبیل فقر و تندگستی و یا از بین رفتن رؤیاهای جوانی.

برای دسترسی به سقط جنین، علم باید موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار دهد. اثرات محدودیت‌های بارداری چیست؟ چه کسی برای دریافت مراقبت‌های پزشکی از مرزها عبور خواهند کرد؟ چه اطلاعات، پشتیبانی‌ها و خدماتی به مردم در استفاده ایمن از داروهای سقط جنین کمک می‌کند، به ویژه اینکه از هر 5 زن، دو زن در کشورهایی با محدودیت‌های سقط جنین زندگی می‌کنند؟ چه عواملی از تشخیص زودتر بارداری و دریافت زودتر سقط جنین جلوگیری می‌کنند؟

هنگامی که موضوعی بحث‌برانگیز است، چالش‌ها در پژوهش نیز افزایش می‌یابد. مفاهیمی چون « لکۀ ننگ» موجب کمتر گزارش شدن موارد در نظرسنجی‌های ملی می‌شود و جذب شرکت‌کنندگان در مطالعات را دشوار می‌سازد. بسیاری از سرمایه‌گذاران از توجه مخالفان سقط جنین واهمه دارند و یا نگران این هستند که چنین پژوهش‌هایی، عملی سیاسی تلقی شود. اما هر چه موضوعی بحث‌برانگیزتر باشد، تصمیم‌گیری بر پایۀ شواهد دقیق اهمیت پیدا می‌کند.

مسائلی چون تغییرات آب‌وهوایی، واکسن و دسترسی به سقط جنین بحث‌برانگیز هستند و تأثیرات زیادی بر زندگی و رفاه مردم دارد. به همین دلیل پژوهش جهت درک تأثیر آن‌ها ضروری است و دانشمندان، سرمایه‌گذاران و مجلات باید دست به کار شوند.

*خلاصه آمیکوس (Amicus Briefs)، اطلاعات اضافی و یا دلایلی است که توسط اشخاص بی‌طرف با پرونده ارائه می‌شود که دادگاه ممکن است در تصمیم نهایی خود در نظر بگیرد.

منبع:

https://www.nature.com/articles/d41586-021-03434-1

برچسب ها: بیوانفورماتیکعلم و جامعهقوانین سقط جنینکدکول
درباره سحر برهانی

دانشجوی دکتری بیوفیزیک در دانشگاه تربیت مدرس

نوشته‌های بیشتر از سحر برهانی
قبلی دو سال کووید-19 در آفریقا: درس‌هایی برای جهان
بعدی سهمی منصفانه‌تر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آشنایی با بیوانفورماتیک و کاربرد های آن
  • اپلای
  • ایمنی شناسی
  • بیوانفورماتیک ساختاری
  • پادکست صوتی
  • تکامل
  • چالش های علمی
  • زیست پزشکی
  • زیست شناسی سلولی
  • زیست شناسی محاسباتی
  • ژنتیک و اپی ژنتیک
  • سوژه های برگزیده
  • شبکه های زیستی
  • معرفی کتاب
  • مقالات علمی
  • موقعیت تحصیلی
  • موقعیت شغلی
  • ویدئو
برچسب‌ها
COVID-19 DNA RNA SARS-COV2 آفریقا آمار آمار زیستی آنالیز داده برنامه نویسی بیان ژن بیوانفورماتیک بیوشیمی تخیلی توالی یابی تومور تکامل جبر خطی دارو زیست شناسی زیست شناسی سامانه ای زیست شناسی محاسباتی سرطان سلول های ایمنی طراحی محاسباتی دارو علمی متابولیسم مغز مهندسی کامپیوتر میکروبیوم همه گیری هوش مصنوعی واکسن کرونا ویروس کرونا پردازش تصویر پزشکی پزشکی شخصی شده ژن ژنتیک ژنوم کدکول کرونا کووید-19 یادگیری عمیق یادگیری ماشین یووال نوح هراری
  • محبوب
  • جدید
  • دیدگاه ها

گروه زیست داده کاو کدکول، متشکل از کادري مجرب و متخصص در زمينه بيوانفورماتيک و زيست شناسي محاسباتي، رسالت خويش را آموزش و پژوهش در حوزه بيوانفورماتيک و همچنين آناليز انواع داده هاي زيستي، قرار داده است.

خبرنامه

نمادها
کلیه حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به گروه زیست داده کاو کدکول می باشد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://codecool.ir/?p=8995
ورود به سیستم ×
کد تایید
لطفاً کد تأیید ارسال شده به آن را تایپ کنید
ارسال
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:120)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:120)
برگشت به صفحه ورود به سایت
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.