هرم یادگیری
13 تیر 1401
ارسال شده توسط عطیه احمدی

مطالعات نشان میدهد که متغیر بودن روشها و مواد آموزشی باعث میشود که ذخیرهسازی و یادآوری اطلاعات در ذهن بهبود یابد و تجربه یادگیری ارتقا پیدا کند. “هرم یادگیری” که گاهی به آن “مخروط یادگیری” نیز گفته میشود، توسط آزمایشگاه ملی آموزش ساخته شده و نشان میدهد که اکثر دانش آموزان فقط حدود 10٪ از آنچه را که از کتابهای درسی میخوانند را به یاد میآورند، اما حدود 90٪ از آنچه که از طریق آموزش به دیگران یاد میگیرند را به یاد خواهند داشت. مدل هرم یادگیری نشان میدهد که برخی از روشهای مطالعه مؤثرتر از سایرین هستند و متفاوت بودن روشهای مطالعه منجر به یادگیری عمیقتر و حفظ طولانی مدت خواهد شد.
گوش دادن به سخنرانی یا تدریس :
یکی از بی اثر ترین روش های یادگیری است زیرا که یک روش منفعلانه محسوب میشود و یادگیرنده هیچ فعالیتی جز گوش دادن انجام نمیدهد. این روش زمانی مفید و موثرتر خواهد بود که از یادداشت برداری نیز استفاده شود.
خواندن و مطالعه فردی:
خواندن و مطالعه فردی روش موثرتری نسبت به گوش دادن به سخنرانی میباشد. به این ترتیب اگر شما فردی بصری باشید کتاب خواندن یک روش یادگیری مناسب برای شماست، در غیر این صورت اگر فردی غیر بصری یا فراگیر (شنوایی) باشید این روش، روش مناسبی نیست با این حال در دانشگاهها و مدارس بر کتابهای درسی تمرکز شده و همه افراد بهگونهای مجبور به مطالعه هستند.
صوتی و تصویری:
هرم یادگیری نشان میدهد که روش صوتی و تصویری فقط منجر به 20% یادگیری میشود با این حال تکنولوژی درحال پیشرفت است و محققان آموزش روی این بحث تمرکز کردهاند، این روش شامل ابزارهای گوناگونی مانند فیلمها، پادکستها، تصاویر، نمودار ها و غیره میباشد. این روش هنگامی که با دیگر روشها ترکیب میشود یادگیری موثرتری را همراه خواهد داشت.
بازدید ها و نمایش:
اولین روش مطالعه فعال از هفت روش هرم یادگیری است؛ در این روش به واسطه نمایشگاه ها، موزه ها و غیره به یادگیری میپردازیم. این روش به خصوص زمانی که اطلاعات گیج کننده و یا مبهم باشند باعث درک و فهم بیشتری میشود.
بحثهای گروهی:
یک شکل از آموش همگانی و روش یادگیری مشارکتی است که متکی بر تعامل و گفتگو دانش آموزان با سایر دانش آموزان و مربیان میباشد. همچنین این روش منجر به حفظ بیشتر اطلاعات و مطالب مورد مطالعه میشود.
تمرین به وسیله کار عملی:
از موترثرین روش های یادگیری است که در این روش دانشآموز را تشویق میکنند تا آنچه را که یادگرفته است در عمل انجام دهد، بنابراین باعث درک عمیقتر و انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت میشود.
آموزش به دیگران:
کلید تسلط به هر موضوع تدریس آن به دیگران است. با توجه به هرم یادگیری استفاده از این روش باعث میشود تا 90% اطلاعات در حافظه ماندگار شود. آموزش به دیگران میتواند در گروهای کوچک و بزرگ شکل گیرد. برای دانش آموزان کمسن توضیح درس به والدین و برای دانشجویان کنفرانس و توضیح به هم کلاسیها میتواند باشد.
نتیجه گیری:
زمانی پیروی از هرم یادگیری اثر بخش خواهد بود که بر اساس سبک یادگیری منحصر بفرد شما قرار گیرد؛ برخی به صورت بصری بهتر یاد میگیرند در حالی که برخی دیگر به صورت شنوایی. برای به حداکثر رساندن اثر بخشی مطالعه خود باید سبک یادگیری منحصر بفردتان را شناسایی کنید و یادتان باشد فرض نکنید که چون هرم یادگیری نشان میدهد که سخنرانیها ضعیفترین در این بین هست، پس سخنرانی ها کنار بگذاریم در حالی که خیلی اوقات نکات ارزشمندی از سخنرانیها یاد میگیریم. روش مطالعه خود را تغییر دهید و روی روشها و سبکهایی متمرکز شوید که بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان میآورد.
منبع:

درباره عطیه احمدی
دانشچوی دکتری زیست شناسی مصنوعی در دانشگاه واترلو کانادا
نوشتههای بیشتر از عطیه احمدی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.