جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • کدکول اپلای
    • صفر تا صد اپلای
    • موقعیت های تحصیلی
    • موقعیت های شغلی
  • آکادمی کدکول
    • معرفی بیوانفورماتیک
    • زیست شناسی محاسباتی
    • بیوانفورماتیک ساختاری
    • وبینارها
    • معرفی کتاب
    • همکاران کدکول
  • خدمات
  • رویدادها
  • تازه های بیوانفورماتیکی
    • مقالات علمی
    • سوژه های برگزیده
    • اینفوگرافی
    • پادکست
      • پادکست ویدیویی
      • پادکست صوتی
  • درباره ما
    • معرفی کدکول
    • اعضا فعلی گروه
    • جشن دو سالگی کدکول
  • تماس با ما
    • تهران -پاسداران خیابان بوستان هشتم پلاک 120 واحد 14

      09308877635

      info@codecool.ir

      پیج اینستاگرام
      کانال تلگرام
      صفحه لینکدین
گروه زیست داده کاو کدکول
  • صفحه اصلی
  • کدکول اپلای
    • صفر تا صد اپلای
    • موقعیت های تحصیلی
    • موقعیت های شغلی
  • آکادمی کدکول
    • معرفی بیوانفورماتیک
    • زیست شناسی محاسباتی
    • بیوانفورماتیک ساختاری
    • وبینارها
    • معرفی کتاب
    • همکاران کدکول
  • خدمات
  • رویدادها
  • تازه های بیوانفورماتیکی
    • مقالات علمی
    • سوژه های برگزیده
    • اینفوگرافی
    • پادکست
      • پادکست ویدیویی
      • پادکست صوتی
  • درباره ما
    • معرفی کدکول
    • اعضا فعلی گروه
    • جشن دو سالگی کدکول
  • تماس با ما
    • تهران -پاسداران خیابان بوستان هشتم پلاک 120 واحد 14

      09308877635

      info@codecool.ir

      پیج اینستاگرام
      کانال تلگرام
      صفحه لینکدین
ورود / عضویت
0

وبلاگ

گروه زیست داده کاو کدکولاخبارتازه های بیوانفورماتیکیسوژه های برگزیدهسیاست ملی‌گرایی واکسن

سیاست ملی‌گرایی واکسن

19 تیر 1401
ارسال شده توسط سحر برهانی
سوژه های برگزیده

قبل از شیوع بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19 ) تصور می‌کردیم همکاری‌ها در سطح بهداشت جهانی – خصوصا پاسخ‌ها و نحوه مواجه با همه‌گیری- امنیت ملی را تقویت می‌کند، از ثروت اقتصادی و حقوق بشر حمایت می‌کند و کمک‌های بشردوستانه در سراسر جهان را تسهیل می‌نماید. اما سیاست‌های در پیش‌گرفته شده در مقابل فاجعه ویروس کرونا، چنین منافع ملی یا همبستگی بین‌المللی را منعکس نمی‌کند.

نگرانی‌ها در مورد ملی‌گرایی واکسن حتی پیش از اعلام خبر بزرگترین قرارداد با شرکت‌های دارویی جهت تامین واکسن COVID-19 ، در 31 جولای از سوی ایالات متحده تشدید شده بود. سایر کشورها مانند چین، هند، بریتانیا و اعضای اتحادیه اروپا نیز خط‌مشی مشابهی را در پیش گرفتند. از دیدگاه منتقدین، این تقلا برای تامین تدارکات واکسن یکی از تصمیمات بی‌شماری است که دولت‌هایی که در کنترل شیوع ویروس، از بین رفتن فعالیت‌های اقتصادی و خسارات همکاری‌های بین‌المللی ناکام مانده‌اند، اتخاذ کردند. به نظر می‌رسد سیاست‌های ناکارآمد ملی‌گرایانه، فاصله‌ای میان علم و سیاست ایجاد کرده است که همه‌گیری را بدتر و ظرفیت‌های علم و دیپلماسی‌های بهداشتی را تضعیف می‌سازد. در واقع ملی‌گرایی واکسن بازتاب همان “تجارت رایج” در بهداشت جهانی است.

از منظر تاریخی، دیپلماسی‌های بهداشتی برای دسترسی عادلانه به داروها و واکسن‌ها در طول حوادث بیماری‌های جدی در تقلا بوده است. علی‌رغم این تلاش‌ها همه کشورها به این مهم دست نیافته‌اند، به عنوان مثال همه‌گیری آنفلوانزا H1N1 در سال 2009. دسترسی بین‌المللی به طور معمول تنها پس از تامین دارو در داخل کشورهای توسعه‌یافته اتفاق می‌افتد، همانطور که در مورد واکسن‌های آبله مرغان، فلج اطفال و داروهای ایدز/HIV پیش از این نیز رخ داده است. کشورهای در حال توسعه‌ای چون چین و هند تلاش کرده‌اند با ایجاد نوآوری‌های دارویی و استفاده از ظرفیت‌های تولیدی خود این الگوها ر از بین ببرند. اخیرا کشورهای در حال توسعه ادعای مالکیت بر نمونه‌های پاتولوژی را مطرح کرده‌اند. این نگرش شرایط دسترسی به نمونه‌های کشور مبدا در صورت برخورداری از مزایای تحقیق و توسعه داروها و واکسن‌ها را فراهم می‌کند. این خط مشی‌ “حق مالکیت ویروسی” موجب ایجاد رژیم ویروس-سود در سازمان بهداشت جهانی در آمادگی مقابل آنفلوانزا همه‌گیر در سال 2011 شده است.

با شیوع COVID-19 تاریخ در حال تکرار است. کشورهایی که منابع دسترسی به واکسن را  دارند، نیازها و ظرفیت‌هایشان تابع هدف جهانی “دسترسی عادلانه” نیست. همچنین شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان، قدرت نفوذ حاصل از حق مالکیت ویروس برای کشورهای فاقد ابزارها و منابع لازم را از بین برده است. سازمان‌ها غیردولتی و بین‌المللی برای ایجاد تسهیلات دسترسی جهانی به واکسن COVID-19 (COVAX) جهت دستیابی به دسترسی عادلانه واکسن در تلاش هستند. اما تا این لحظه بدون مشارکت جدی دولت‌های بزرگ COVAX از حمایت‌های تاثیرگذاری برخوردارنبوده است. با حفظ الگوهای دیرینه رفتارهای سیاسی در طول همه‌گیری‌ها، سرانجام بیشتر جمعیت‌ واکسن را دریافت خواهند کرد، اما تنها پس از آنکه کشورهای قدرتمند از خود محافظت کردند.

علاوه بر این تغییرات در سیاست‌های داخلی و خارجی، موجب بدتر شدن شرایط شده است. از نظر داخلی، میزان نادیده گرفتن علم و کارشناسان بهداشتی، حمایت از راه‌حل‌ها و سیاست‌های دارویی تقلبی، تولید اطلاعات نادرست، جدی نگرفتن فاصله اجتماعی و سایر مداخلات غیردارویی از سوی دولت‌ها شگفت‌آور بوده است. این مساله از کششی که نسبت به پوپولیست‌ها، ملی‌گرایان، ضدجهان‌گراها و اقتدارگرایان در سراسر جهان ایجاد شده است، ناشی می‌گردد.

در سطح جهانی، سیاست تعادل قدرت به امور جهانی بازگشته است. محاسبات ژئوپولتیکی پاسخ‌هایی در سطح ملی به COVID-19 را شکل داده‌اند. ایالات متحده و چین با همه‌گیری به عنوان جبهه دیگری در رقابت خود برای قدرت و نفوذ برخورد می‌کنند. دسترسی ملی به واکسن به اولویتی در سیاست قدرت  و ابزاری برای بازیابی از خسارات اقتصادی همه‌گیری تبدیل شده است.

اصلاح مجدد سیاست های بهداشتی و دیپلماسی مستلزم بازسازی ریشه ای منافع سیاسی در مورد بیماری های عفونی است. شاید ناامید شدن دانشمندان برای تحویل واکسن COVID-19 انگیزه ای برای رهبران باشد تا در سیاستهای بهداشتی خود بازنگری کنند ، به گونه ای که ، در صورت مشاهده همه گیر بعدی ، سیاستمداران و شهروندان  هیدروکسی کلروکین کمتری بنوشند.

منبع: 

https://science.sciencemag.org/content/369/6505/749

برچسب ها: COVID-19SARS-COV2سیاستکووید-19ملی گراییواکسن کروناویروس کرونا
درباره سحر برهانی

دانشجوی دکتری بیوفیزیک در دانشگاه تربیت مدرس

نوشته‌های بیشتر از سحر برهانی
قبلی بازگشایی مدارس در دوران COVID-19
بعدی تلاش چین برای جمع‌آوری DNA نگرانی دانشمندان را در پی داشته است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آشنایی با بیوانفورماتیک و کاربرد های آن
  • اپلای
  • ایمنی شناسی
  • بیوانفورماتیک ساختاری
  • پادکست صوتی
  • تکامل
  • چالش های علمی
  • زیست پزشکی
  • زیست شناسی سلولی
  • زیست شناسی محاسباتی
  • ژنتیک و اپی ژنتیک
  • سوژه های برگزیده
  • شبکه های زیستی
  • معرفی کتاب
  • مقالات علمی
  • موقعیت تحصیلی
  • موقعیت شغلی
  • ویدئو
برچسب‌ها
COVID-19 DNA RNA SARS-COV2 آفریقا آمار آمار زیستی آنالیز داده برنامه نویسی بیان ژن بیوانفورماتیک بیوشیمی تخیلی توالی یابی تومور تکامل جبر خطی دارو زیست شناسی زیست شناسی سامانه ای زیست شناسی محاسباتی سرطان سلول های ایمنی طراحی محاسباتی دارو علمی متابولیسم مغز مهندسی کامپیوتر میکروبیوم همه گیری هوش مصنوعی واکسن کرونا ویروس کرونا پردازش تصویر پزشکی پزشکی شخصی شده ژن ژنتیک ژنوم کدکول کرونا کووید-19 یادگیری عمیق یادگیری ماشین یووال نوح هراری
  • محبوب
  • جدید
  • دیدگاه ها

گروه زیست داده کاو کدکول، متشکل از کادري مجرب و متخصص در زمينه بيوانفورماتيک و زيست شناسي محاسباتي، رسالت خويش را آموزش و پژوهش در حوزه بيوانفورماتيک و همچنين آناليز انواع داده هاي زيستي، قرار داده است.

خبرنامه

نمادها
کلیه حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به گروه زیست داده کاو کدکول می باشد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://codecool.ir/?p=9028
ورود به سیستم ×
کد تایید
لطفاً کد تأیید ارسال شده به آن را تایپ کنید
ارسال
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:120)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:120)
برگشت به صفحه ورود به سایت
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.